Ludwiq Ludwiq
1079
BLOG

Podejście na Siewiernym

Ludwiq Ludwiq Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

Wylądujmy na lotnisku Siewiernyj w Smoleńsku zaczynając od punktu TWG (punkt wejścia na ścieżkę schodzenia), który znajduje się na wysokości 500 m i w odległości 10,41 km od progu pasa po stronie wschodniej. Kąt podejścia do lądowania jak wiemy z kart prawidłowo wynosi 2 stopnie i 40 minut. Obliczamy tangens tego kąta.

tan(2° 40') = tan(2 π /135) = 0.046575748547748740243066707579903212106205238049136962591...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=tan%282%C2%B0+40%27%29
 

Teraz już łatwo będzie wyznaczyć poszczególne punkty na prostej po której samolot ląduje na pasie. Możemy też posłużyć się kalkulatorem matematycznym.

http://www.programva.com/pl/kalkulator-matematyczny-naukowy-online

http://web2.0calc.com/

Punkt przyziemienia obliczamy dzieląc 500 m przez tangens kąta podejścia

500/tan(2° 40') = 10735

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29

Od otrzymanego wyniku odejmujemy 10410.

10735 m - 10410 m = 325 m

Zatem punkt przyziemienia znajduje się 325 m za progiem. Oczywiście nie uwzględniłem w wyliczeniach różnicy w wysokości n.p.m. początku pasa i punktu przyziemienia.  


Punkt celowania na pasie Siewiernego:

Podejście na Siewiernym

Pomiar odległości od progu pasa do punktu celowania.

Podejście na Siewiernym

Wynik pomiaru to 325 m. Zatem zgadza się z powyższymi obliczeniami.

Podejście na Siewiernym

http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=54.825106&lon=32.041261&z=18&m=b&gz=0;320387372;548250276;50505;1590;0;0


Zdjęcia satelitarne katastrofy, na których widoczny jest też punkt celowania. Punkt ten znajduje się 15 m (długość dwóch kwadratowych płyt) dalej w kierunku środka pasa w porównaniu z fotkami z wikimapii.

Podejście na Siewiernymhttp://m.ocdn.eu/_m/d12549c3c8b0f386e9a5d68e85303449,0,1.jpg

http://m.ocdn.eu/_m/301e89ffce78b8c9079e5de45de037fd,0,1.jpg


Współrzędne niektórych punktów leżących na odcinku pochylonym pod kątem 2° 40' między TWG a punktem przyziemienia.
 punkt  wysokość (w metrach)  odległość od progu pasa (w metrach)
 TWG (punkt wejścia na ścieżkę schodzenia)          500              10410
 nad radiolatarnią DRL (1)          307,6                6280
 nad radiolatarnią DRL (2)          306,4                6260
 nad radiolatarnią DRL (3)          300                6116
 nad radiolatarnią DRL (4)          299,3                6100
 WD dla Tu-154          120                2251
 WD dla lotniska          100               1822
 nad radiolatarnią BRL (5)            70               1178
 nad radiolatarnią BRL (6)            66,38                1100
 nad radiolatarnią BRL (7)            65                1071
 nad radiolatarnią BRL (8)            64,05                1050
 1 km od progu            61,72                1000
 WD podana przez kontrolera (wg relacji por. Wosztyla i śp. R. Musia)            50                748,5
 wysokość nad ulicą Kutuzowa            44,35                627
 wysokość nad radiolokatorem            39,09                514
 wysokość nad progiem pasa           15,15                     0
 punkt przyziemienia              0                - 325

WD - wysokość decyzji

1) rzeczywista odległość DRL od pasa podana w raporcie MAK

2) odległość od pasa do DRL wg karty z 2008 r.

3) wysokość 300 m podana w kartach podejścia na jakiej samolot powinien się znaleźć przeletując nad DRL

4) odległość DRL od pasa wg karty z 2005 r.

5) wysokość 70 m podana w kartach podejścia na jakiej samolot powinien się znaleźć przelatując nad BRL

6) odległość od pasa do BRL podana w kartach

7) odległość BRL od progu pasa wyznaczona przeze mnie na wikimapii

8) odległość BRL od pasa podana w raporcie MAK

Wysokości nad/odległości od progu pasa podane w tabelce obliczyłem wykorzystując wzór na tangens kąta.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-6280%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-6260%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=300%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29-325

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-6100%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500-tan%282%C2%B0+40%27%29%2810410-1100%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=tan%282%C2%B0+40%27%29%28500%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29-10410%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500+meters+-+%289410+meters%29*tan%282%C2%B0+40%27%29

Można też skorzystać z wzoru funkcji mając współrzędne dwóch punktów (np. TWG i punktu przyziemienia). Wzór funkcji możemy wyznaczyć jednym z 3 sposobów, które podane są na stronie np. tej poniżej

http://www.matematykam.pl/okreslanie_wzoru_majac_dane_2_punkty.html

albo jak nie mamy czasu na liczenie

http://www.wolframalpha.com/input/?i=line+through+%28-325,+0%29+through+%2810410,+500%29

y = (100 x)/2147+32500/2147

y = [100 (x+325)]/2147


Pomiar odległości od progu pasa do BRL (niedokładny). W każdym bądź razie w odleglości 1071 m od progu pasa, samolot powinien być na wysokości 65 m.

Podejście na Siewiernym


Z raportu MAK (strona 62):

Podejście na Siewiernymhttp://n-2-8.dcs.redcdn.pl/dcs/o2/tvn/web-content/m/p1/f/t/l/tlumaczenie_rap.pdf

Dopuszczalne odchylenie w górę i w dół równe jest 0,5° (pół stopnia), czyli 30' (30 minut). Zatem kąt podejścia powinien mieścić się między 2°10' a 3°10'. Obliczmy na jakiej wysokości minimalnej i maksymalnej 10,41 km od pasa (początek ścieżki) powinien znaleźć się samolot.

500m*tan(2° 10')/tan(2° 40') = 406,2 m

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500*tan%282%C2%B0+10%27%29%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29

500m*tan(3° 10')/tan(2° 40') = 593,9 m

http://www.wolframalpha.com/input/?i=500*tan%283%C2%B0+10%27%29%2Ftan%282%C2%B0+40%27%29


Karta podejścia do lądowania z 12 kwietnia 2005 roku:

Podejściehttp://obrazki.elektroda.net/63_1287680359.jpg


Karta z 13 marca 2008 roku:

Podejściehttp://lh6.ggpht.com/_06bGa1QkqOY/TQ5De7GksHI/AAAAAAAAQFA/_GpIi9O18yE/s1024/19_01.jpg

Na karcie z 2008 roku w porównaniu z kartą z 2005r. oddalono DRL od BRL o 160 m. Tangens kąta podejścia między TWG a punktem 300 m nad DRL wyniesie wówczas:

tan[200/(10410-6260)] = 0.048192771084337349397590361445783132530120481927710843373...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=200%2F%2810410-6260%29

Obliczamy kąt w radianach przy pomocy funkcji arcus tangens i przeliczamy radiany na stopnie.

atan[200/(10410-6260)] = 0.048155513059915476177257089393030330311612877637956856926... (result in radians)

Otrzymaną wartość mnożymy przez 180° i dzielimy przez pi (π). Otrzymujemy

2.759107658620273285526283536038541678391424030036895682° (degrees)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=0.048155513059915476177257089393030330311612877637956856926*180%C2%B0%2F%CF%80

2 degrees 45 arc minutes 32.78757103298382789462072973875004220912650813282446 arc seconds

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2.759107658620273285526283536038541678391424030036895682+degrees&lk=1

Dla przypomnienia

1\ \mathrm{rad} = \frac{180^\circ}{\pi} \approx 57{,}29577951^\circ

https://pl.wikipedia.org/wiki/Radian

1° = (π/180) rad  ≈ 0,01745329251 rad

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stopie%C5%84_%28k%C4%85t%29

image

image

http://www.fizykon.org/rpo/radian_przeliczanie_na_stopnie.htm

zatem atan[200/(10410-6260)] ≈ 2.759°

http://www.wolframalpha.com/input/?i=atan%28200%2F%2810410-6260%29%29

2.759° = 2 stopnie 45 minut i 32.4 sekundy

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2.759+degrees&lk=1


Wg raportu MAK w rzeczywistości DRL znajdowała się w odleglości 6280 m od pasa. W tym przypadku tangens kąta podejścia to:

tan[200/(10410-6280)] = 0.048426150121065375302663438256658595641646489104116222760...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=200%2F%2810410-6280%29

a kąt podejścia w stopniach wyniesie:

atan[200/(10410-6280)] ≈ 2.772°

http://www.wolframalpha.com/input/?i=atan%28200%2F%2810410-6280%29%29

czyli 2 stopnie 46 minut i 19 sekund

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2.772+degrees&lk=1

a dokładniej 2 degrees 46 arc minutes 20.813369809368184422411803709712953543558584532794014 arc seconds

http://www.wolframalpha.com/input/?i=0.048388348702845523670716842500909706886573898754036951683+radians

Jeśli samolot będzie leciał w linii prostej od TWG (500, 10410) przez punkt znajdujący się nad DRL (300, 6280) z kątem podejścia 2.772 stopnia to wyląduje 83 m przed progiem pasa na gruntowym pasie bezpieczeństwa (KPB), który ze wschodu ma długość 200 m.

10410 m - 500 m / tan(2.772°) = 83 m

http://www.wolframalpha.com/input/?i=10410-500%2Ftan%282.772%C2%B0%29

Do punktu celowania zabraknie mu zatem 408 m.

83 m + 325 m = 408 m


Zakładając, że Tupolew na początku ścieżki (10,41 km od progu pasa) był na wysokości 510 m i pierwszy kontakt z ziemią nastąpił 530 m przed pasem (tak to odczytałem z profilu podejścia Tu-154M w załączniku do raportu Millera) to średni kąt zejścia Tupolewa wyniósł:

atan[510/(10410-530)] ≈ 2.955°

http://www.wolframalpha.com/input/?i=atan[510%2F%2810410-530%29]

czyli 2 degrees 57 arc minutes 18 arc seconds

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2.955+degrees&lk=1


Natomiast od punktu początku końcowego zniżania (wysokość 500 m, ok. 7320 m od początku pasa) do BRL (-10m, 1060m) [dane te też wyznaczyłem z profilu podejścia opracowanego przez komisję Millera. Nie twierdzę, że są dokładnie określone] średni kąt podejścia wynosi około:

atan[510/(7320-1060)] ≈ 4.658° 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=atan[510%2F%287320-1060%29]

czyli 4 degrees 39 arc minutes 29 arc seconds

http://www.wolframalpha.com/input/?i=4.658+degrees&lk=1


Załącznik do raportu Millera - Profil podejścia Tu-154 do lądowania

http://n-2-16.dcs.redcdn.pl/dcs/o2/tvn/web-content/m/p1/f/Z/a/ZalacznikiDoRaportuKoncowego.pdf

http://www.tvn24.pl/raporty/dokumenty-smolenskie,332


Prędkość minimalna Tu-154 wynosi 230 km/h (60t, klapy 45).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tu-154

Przy tej szybkości (230 km/h) i kącie zejścia 2° 40' prędkości pionowa wyniesie

230000m/3600s*sin(2° 40') = 2.972 m/s (meters per second)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=230000m%2F3600s*sin%282%C2%B0+40%27%29

Natomiast przy kącie 2° 10'

230000m/3600s*sin(2° 10') = 2.415 m/s (meters per second)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=230000m%2F3600s*sin%282%C2%B0+10%27%29


Prędkość minimalna Tu-154M nr boczny 101 wynosi natomiast 235 km/h

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_samolot_Tu-154M_nr_boczny_101#Resurs.2C_nalot_i_remonty

Przy tej szybkości (235 km/h) i kącie zejścia 2° 40' prędkości pionowa wyniesie

3.037 m/s (meters per second)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=235000m%2F3600s*sin%282%C2%B0+40%27%29


Maksymalna prędkość pionowa to 5 m/s.

Z jaką maksymalną prędkością pionową (zniżania) można podchodzić do lądowania samolotem Tu-154M?

W instrukcji pilotażu pojawia się prędkość zniżania 5 metrów na sekundę jako maksymalna dopuszczalna prędkość pionowa zniżania. Tego uczyli też rosyjscy (sowieccy) instruktorzy.

http://www.plf101.pl/mgla_cd_02.asp

Prędkość samolotu schodzącego pod kątem 2° 40'  z maksymalną prędkością pionową 5 m/s wynosi

5m/s/sin(2° 10') = 132.3 m/s (meters per second) = 476.1 km/h (kilometers per hour)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=5m%2Fs%2Fsin%282%C2%B0+10%27%29

Pod kątem 3° 10' natomiast jest równa

5m/s/sin(3° 10') = 90.51 m/s (meters per second) = 325.8 km/h (kilometers per hour)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=5m%2Fs%2Fsin%283%C2%B0+10%27%29


Przy szybkości lądowania 280 km/h pod kątem 2° 40' prędkość pionowa wynosi

280km/h*sin(2° 40') = 13.03 km/h (kilometers per hour) = 3.619 m/s (meters per second)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=280km%2Fh*sin%282%C2%B0+40%27%29


Prędkość pionowa (w m/s)
   kąt lądowania (w stopniach i minutach)
 prędkość samolotu (km/h)  2° 10'  2° 40'  3° 10'
               230  2,415  2,972  3,529
               235  2.468  3,037  3.606
               250  2,625  3,231  3,836
               270  2,835  3,489  4,143
               280  2,941  3,619  4,296
               310  3,256  4,006  4,757
               330  3,466  4,265  5,064
               350  3,676  4,523  5,371

http://www.wolframalpha.com/input/?i=280km%2Fh*sin%282%C2%B0+40%27%29


Prędkość samolotu (km/h)
    kąt lądowania (w stopniach i minutach)
 prędkość pionowa (m/s)  2° 10'  2° 40'  3° 10'
             2,5  237,96  193,32  163,08
              3  285,66  232,13  195,52
              3,5  333  270,72  228
              3,6  343  278,64  234,6
              4   380,9  309,5  260,7
              4,5  428  348  293,4
              5  476,1  386,9  325,8

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%283.6+m%2Fs%29%2Fsin%282%C2%B0+40%27%29

http://www.wolframalpha.com/input/?i=4.644+kilometers+per+minute&lk=1


Strefa przyziemienia i punkt celowania

http://www.plar.pl/artykuly/czuban_05_2008.pdf


Lokalizacja punktu przyziemienia w zależności od długości pasa

Podejście na Siewiernymhttp://www.theairlinepilots.com/forum/viewtopic.php?t=1100


Strefa przyziemienia

Podejście na Siewiernymhttp://www.avsimrus.com/forum/topic/123709-sportivniy-samolet-sprovociroval-dtp-v-kuzbasse-est-postradavshie/


Podejście na Siewiernymhttp://www.gosthelp.ru/text/GOST2333178AerodromyDnevn.html


Podejście na Siewiernymhttp://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1636515-1650.html


Dane z TAWS

http://www.plf101.pl/dane_z_taws.asp


1. IAFInitial approach fix – pozycja rozpoczęcia podejścia początkowego;
2. IFIntermediate approach fix – pozycja rozpoczęcia podejścia pośredniego;
3. FAFFinal approach fix – pozycja rozpoczęcia podejścia końcowego (podejście nieprecyzyjne);
4. FAPFinal approach point – punkt rozpoczęcia podejścia końcowego (podejście precyzyjne);
5. MaPtMissed approach ponit – punkt rozpoczęcia procedury po nieudanym podejściu.

http://lotniczapolska.pl/Procedury-podejscia-do-ladowania-wg-wskazan-przyrzadow,6715


http://caritates.eu/bob.atco/acad/Academy/academy.ivao.aero/files/aca/L6-APr8.pnghttp://caritates.eu/bob.atco/acad/Academy/academy.ivao.aero/book/export/html/282.html


http://cdn.avweb.com/media/newspics/pp24ap3v.jpghttp://community.simtropolis.com/forums/topic/58903-airport-approach/


http://cockpitdata.com/Content/images/Instrument%20Procedures%20Handbook%20-%20p3.jpghttp://cockpitdata.com/Software/Instrument%20Procedures%20Handbook


Podejście na Siewiernymhttp://catsrsyst460.pbworks.com/f/ILS.jpg

http://catsrsyst460.pbworks.com/w/page/15430187/Question%2017

Ludwiq
O mnie Ludwiq

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka